אתר האינטרנט של מידרג, שעוסק בדירוג בעלי מקצוע לפי חוות דעת של לקוחות מאומתים, פנה עבור TheMarker ל–30 מוסכים, מהמובילים והמומלצים שברשומות שלו, ושאל אותם מהן המכוניות האמינות ביותר בישראל. כדי למנוע הטיות נמנענו כמובן מלפנות למוסכים מורשי יבואן, שעלולים להיות לא אובייקטיביים, ומוטים לטובת מכוניות היבואן שעמו הם עובדים.
"כל לקוח היה רוצה שיהיה לו מוסכניק שילחש לו באוזן איזה רכב כדאי לו לקנות", אומר נוחם אוחנה, מנהל אתר מידרג. "כאן יש לנו 30 מוסכניקים שכל אחד מהם לא יודע מה התשובות שנתנו האחרים - וזה נותן משנה תוקף לתוצאות". אלה התוצאות:
43% מהמוסכניקים שנשאלו השיבו כי יצרנית הרכב האמינה ביותר היא טויוטה. אגב, ענקית הרכב היפנית זכתה גם בסקר דומה שערכו מידרג
ו–TheMarker ב–2010. אפילו שהוא נערך בעיצומו של משבר הריקול המתוקשר, שבו תוקנו מיליוני רכבי טויוטה ברחבי העולם - הפרשה לא השפיעה כמעט על המוניטין של המותג בישראל.
במקום השני במדד המוסכניקים, עם כ–20% מהבחירות הראשונות בטפסים, דורגה מאזדה. 14% מהמוסכניקים העניקו את המקום השלישי ליונדאי ו–6% בחרו בניסאן. כל אחד מהמותגים הבאים, זכה לקול של מוסך אחד: קיה, סוזוקי, הונדה, סובארו ופיז'ו.
הנתונים האלה מתייחסים לבחירה הראשונה שבה נקבו בעלי המקצוע. זאת, כשהמוסכניקים התבקשו לציין גם מיהן יצרניות רכב האמינות לדעתם בעדיפות שנייה ושלישית.
מכיוון שחלק מבעלי המקצוע התלבטו בין העדיפויות, שיקללנו את שלוש העדיפויות כך שתתקבל תוצאה מדויקת יותר. אם נסכם את כל ההצבעות שניתנו, נקבל כמעט את אותו הדירוג.
27% מהמוסכניקים בחרו בטויוטה, כ–21% במאזדה ו–14% ביונדאי. במקומות הבאים דורגו הונדה (10%), קיה (7%), מיצובישי (6%), סוזוקי וניסאן (4%) ולבסוף סובארו (3%).
מאז הסקר האחרון שנערך ב–2010, נהפכו יונדאי וקיה הקוריאניות למותגי הרכב הנמכרים בישראל, תוך שהן עוקפות מותגים יפניים, כמו מאזדה, שמשלו עד אז בשוק. לפי בחירות המוסכניקים, מסתמן שהזינוק בטבלאות המכירות לא בא על חשבון אמינות כלי הרכב הקוריאניים.
כך, אם ב–2010 דירגו את יונדאי רק 4% מהמוסכים, כאחד מבין שלושת המותגים האמינים, הרי שב–2016 אוזכר יונדאי ב–14% מהדירוגים, וזכה למקום השלישי בין היצרניות המומלצות.
מנגד, סובארו, שהגיעה למקום השני כיצרנית הרכב האמינה ביותר, בעדיפות הראשונה, ב–2010 - נבחרה בדירוג הנוכחי רק על ידי מוסך אחד.
http://www.themarker.com/dynamo/1.2881556