הכל בגלל צרעה קטנה (החלקת רכב דו גלגלי)

חזרה לפורוםחזרה לפורום הרשמההרשמה התחברותהתחברות
  • הכל בגלל צרעה קטנה (החלקת רכב דו גלגלי) ירון אוסטרובסקי
  • 14/08/2017 14:55
  • צפיות411
החלקות רכב דו גלגלי (אולי גם חד אופָן) הן דבר נפוץ וכמעט יומיומי בערים בעלות עצי פיקוס כת"א. רוכבי אופניים, קורקינטים גלגשות ועוד, נופלים ונפגעים באופן קבוע. אתמול הדבר הפך לנושא ארצי בגלל זהות הפצועה והפגיעה מסכנת החיים ממנה סבלה כשהחליקה בקורקינט על נתיב חלק מנוזל מורכב ממים ופרי פיקוס השדרות.

לא לכל ידוע שהתחלנו לסבול מתופעת פרי הפיקוס החל בערך משנות ה- 80 האחרונות. עד אז, פרי פיקוס זה התפתח רק עד לשלב של כדורים קטנים וקשים החל מירוק בוסר וגמור בשחור- חום כשיבשו, דמויי גרגרי פלפל שחור לפני טחינתם. הם לא לכלכו, יצרו עיסה חלקה או משכו עטלפי פרי. זאת, כי צרעה טפילית החיה עם העץ במולדתו במזרח הרחוק לא הגיעה עם שתיליו כשיובא ארצה לפני זמן רב. הצרעה זקוקה לעץ כמגן עבור ביציה וזחליה, והעץ זקוק לה להפריית פרחיו והבשלת פריו. ואז בדרך כלשהי; אולי במטען פרחים, פרי אקזוטי או יבוא אחר; הצרעה הגיעה אלינו, מצאה את "העץ שלה" וזהו! מאז היא מתרבה פה בגדול, גורמת לפרי הפיקוס להבשיל ואי אפשר להיפטר ממנה. בנוסף, הפרי מטנף בניינים ומכוניות, מושך עטלפים שגם מוסיפים את הפרשתם ל"חגיגה" וגם חרקים הנמשכים לעיסה המזינה, לא מדירים את כנפיהם.

מה ששייך לסיפורנו הוא מה שקורה למדרכות בכלל ולנתיבי רכב דו גלגלי בפרט. פה נגיע לשלב ה"טיפ" גם למשתמשי דרך וגם לרשויות המקומיות שאצלם קיימת התופעה.


למשתמשי דרך הולכי רגל:
נסו לא לדרוך בעיסה המרגיזה (כמו לעקוף אם אפשר) היכן שאין לכם שליטה, ולטאטא לעתים קרובות ליד ביתכם, היכן שיש לכם שליטה, כי טאטוא (ורצוי גם שטיפה) פשוט מונע מהפרי להתפוצץ, לטנף, להיספג במדרכה ולשנות את צבעה. למשתמשי דרך רוכבי כלי כלשהו: בעיקרון, כל חפץ גלילי, כדורי או אחר, שעלול לגרום לצמיג לאבד את מגעו עם הכביש, עלול לגרום להתהפכות ותאונה. אם זה חפץ קשה (כחצץ זעיר או פרי בוסר, כמתואר קודם), התוצאה זהה. אם זה פרי מיצי ורך כמו שקרה לפרי הפיקוס בגלל הצרעה, התוצאה תהיה זהה מסיבה שונה: מיץ הפרי, לבדו או בצירוף מים (כתוצאה מהשקיה), יוצרים תערובת חלקה הגורמת לאבדן אחיזת הצמיג בכביש ואפשרות לתאונה. לכן: כל פעם שרוכב מבחין באפשרות למה שתואר כאן, עליו להאט במידה ניכרת עד למהירות בה לא יאבד אחיזה עם הדרך ו/או, החלקה לא תגרום לתאונה חמורה או אף להפסיק את רכיבתו עד סוף הקטע המסוכן.


כעת למועצות המקומיות האחראיות לנושא:
כיוון שעונת פרי הפיקוס נמשכת זמן רב יחסית, עליהן להקצות למשימה צוותים שיטאטאו את הפרי כל- או כמעט כל יום. בכך ימנעו הצטברותו והיהפכותו לעיסה הנזכרת. בנוסף, לא להסתפק בניקוי קיטור כל חודש או יותר (כעדות דיירי המקום) אלא לבצע זאת הרבה יותר. לדעתי, פעם בשבוע. כך תימנע הצטברות שכבת פרי, מטונפת, אטימה וחלקה למגע.


והכי חשוב:
השקיית דשא, עצים או צמחיה קרובה לשבילי אופניים, חייבת להיות בדיוק במידה הדרושה. כולנו מכירים תופעה בה מערכת ממוחשבת פותחת וסוגרת את השקיית הנ"ל, לפי תכנית, בלי להתחשב בכלל בצרכים האמתיים של הצמח או במצב בשטח; המים גולשים מזה שעות מהשטח המושקה למדרכות הולכי הרגל או שבילי האופניים, הדשא וערוגות הפרחים נהפכים לביצה טובענית ולאף אחד לא אכפת! למה? כי "הכל ממוחשב". אז בהנחה שעיריית ת"א (ואחרות) עדיין לא מעסיקה רובוטים אלא בני אדם, על הללו להפסיק לתרץ את ההשקיה הרשלנית "כי זה מחשב", ולמצוא דרך גם להפסיק את מטרד ההצפות, גם למנוע בזבוז פושע במים וגם (מה שנוגע לענייננו), למנוע היווצרות העיסה החלקה הנוצרת מפרי מעוך ומי השקיה וכך לחסוך קרבנות אדם. העירייה גם אחראית משפטית למניעת מכשול כזה, כיוון שרק היא, הגוף המוסמך הממונה על השקיה ועל איסוף פרי נופל בשטחי ציבור. לא התייחסתי כאן לנושא אנשים הדורשים פתרון לבעיית הפרי המלכלך ובע"ח הנמשכים אליו כי זה כבר נמצא בדרגה גבוהה של סוגיות משפט, תכנון עיר ופתרונות מדעיים. העיקר שניתן באופן פשוט יחסית ובהוצאה קטנה, למנוע אחוז גבוה מהתאונות המתוארות פה, עם טרגדיות וסיבוכים משפטיים שאותם אף אחד לא צריך.


נערך ע"י IsraMedia 14/08/2017 16:08
  • תגובה מהירה



מקרא סימנים
  • הוספת תגובה הוספת תגובה
  • הודעה חדשה
  • הודעה עם תוכן
  • o הודעה ללא תוכן
  • תמונה מצורפת תמונה
  • וידאו מצורף וידאו


כללי הפורומים של ישראמדיה